Volledige gezichtstransplantatie

jun
2011
Geplaatst in: Algemeen, Innovatie

In het meinummer van het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde geven dr. Vasilic en prof. Kon van het UMC Utrecht de stand van zaken bij gelaatstransplantaties weer. Er zijn momenteel 13 van dit soort operaties uitgevoerd en de resultaten zijn bemoedigend.

Een verminkt gezicht
Er is bijna geen indicatie sociaal zo ingrijpend als een verminkt gezicht. Meestal is dit een gevolg van een trauma. Beten van dieren, schotwonden en brandwonden komen het meest voor. Een speciale groep daarbij zijn de vrouwen die door hun echtgenoot of andere familie met zuur overgoten worden om hen te straffen. In zuid-aziatische landen komt dit geregeld voor. Een andere indicatie vormen de mensen met neurofibromatose (ziekte van Recklinghausen). Deze mensen hebben woekeringen van het zenuwbindweefsel over het hele lichaam (de Eliphant Man).

Een nieuw gezicht
De uitkomsten van gezichttransplantaties zijn gemeten naar verbetering van de psychische gesteldheid van de patiënt goed te noemen. Ook qua functies van het gezicht is er verbetering: eten, drinken, ruiken, kijken, etc. Omdat de gevoelszenuwen snel gaan werken, voelen de patiënten het nieuwe gezicht niet als iets “vreemds”.

Negatieve aspecten zijn er ook. De operaties duren lang: 15-25 uur. Afstotingsreacties treden bij bijna alle patiënten op. Er moet levenslang sterke medicatie gebruikt worden om dit te onderdrukken. Deze medicatie gaat vrijwel altijd met bijwerkingen gepaard. Van de 13 behandelde patiënten zijn er 2 overleden. Een patiënt uit Frankrijk kreeg een dodelijke infectie en een Chinese patiënt stopte met medicijnen, waarna hij een dodelijk afweerreactie kreeg.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Voeg een nieuwe reactie toe: