Een zeer merkwaardige complicatie van fillerinjecties

20
jun
2018
Geplaatst in: Fillers

Mijn vriend en collega Wolfgang Philipp-Dormston heeft in het tijdschrift Dermatological Surgery (september 2017) een merkwaardige complicatie van een fillerbehandeling beschreven, die vooralsnog nooit eerder is voorgekomen.

Het gaat om een vrouw die werd ingespoten om de ingevallen structuur naast de ogen op te vullen. Het gebied dat wij de ‘slapen’ noemen, zeg maar. Daarbij werd via korte stootjes in het onderhuidse weefsel telkens een kleine hoeveelheid hyaluronzuur ingebracht, de ‘gun shot’ techniek. Deze vrouw ontwikkelde aan een kant een forse bloeduitstorting en kreeg nadien klachten van hoofdpijn. Bij MRI onderzoek werd een deel van de filler in de hersenpan gevonden.

Verder onderzoek aan kadaverschedels toonde aan dat er geen grote kracht nodig is om in dat gebied met een wat dikkere naald of canule het schedelbot stuk te maken.

Patiënte is overigens spontaan klachtenvrij geworden. Voorlopig wordt zij regelmatig gecontroleerd, maar er is waarschijnlijk geen gevaar.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Voeg een nieuwe reactie toe: