De vitamine D controverse

18
jul
2013

De Gezondheidsraad in Den Haag heeft eind december 2012 in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde haar nieuwe voedingsnormen voor vitamine D gepubliceerd.

In de conferentie van de Amerikaanse Dermatologen Academie in maart 2013 in Miami werden de VS normen over vitamine D gebruik doorgenomen. Die blijken essentieel anders te zijn dan de Nederlandse. Met name wordt door de Amerikanen en hogere dosering geadviseerd.

Beide landen zijn het er over eens dat het vooral om het voorkomen van botbreuken gaat. Alle andere (vermeende) positieve effecten van vitamine D zijn nog niet voldoende bewezen.

Belangrijk is tevens dat de WHO zegt:
“It is inappropriate for doctors to advise extra UV-exposure to increase vitamin D blood levels.”
Met andere woorden: dokter kunnen het niet maken om mensen te adviseren extra in de zon te gaan voor meer vitamine D. Dat zou namelijk de kans op huidkanker vergroten. Er is namelijk een alternatief: vitamine D pilletjes!

Het is overigens vastgesteld dat zonnebrandcrème bij normaal gebruik voldoende UV straling doorlaat om vitamine D in de huid te produceren. Dat komt echter doordat bij “normaal gebruik” mensen te dun smeren (meestal ½ of 1/3 van de aanbevolen dikte) en er dus wel degelijk UV doorgelaten wordt, ook bij een UV-block!

Wat zijn nu de verschillen? Zie de tabel hieronder.
Vermeldenswaard is verder dat vastgesteld is dat gebruik van 4000 IU/dag (100 microgram) de grens is waaronder geen bijwerkingen te verwachten zijn. Onder die grens is vitamine D gebruik veilig. Bij zwangeren is die grens mogelijk lager (1000-2000 IU/dag).

Nederland
jonge kinderen 0-3 jaar: 400 IU/dag
kinderen + volwassenen mannen 4-69 jaar: niets extra’s, vrouwen 4-49 jaar: niets extra’s, vrouwen 50-69 jaar: 400 IU/dag
ouderen > 70 jaar: 800 IU/dag

Verenigde Staten
jonge kinderen 0-12 maanden: 800 IU/dag
kinderen + volwassenen man+vrouw 1-70 jaar: 600 IU/dag
ouderen > 70 jaar: 800 IU/dag

Een bijzondere groep vormen de zwangeren. Hen wordt geadviseerd 400 IU/dag te nemen. Ook gekleurde mensen (zij maken van nature minder vitamine D via hun huid aan) om 400 IU/dag te gebruiken. Dit volgens de Nederlandse normen.

Ikzelf volg de Amerikaanse richtlijn. Al een paar jaar gebruik ik 600 IU/dag. Gelukkig kan de drogist bij mij op de hoek deze dosering inmiddels ook leveren.

1 reactie
  1. Extra suppletie nemen is ook niet altijd voldoende of de beste optie. Het kan ook natuurlijker. Alleen al een bijkomend voordeel bij zonlicht is dat je lichaam nooit te veel kan aanmaken. Bij suppletie wel.

    Er is steeds meer vitamine D te kort in westerse landen. Je kan er aardig ziek en moe van worden zelfs. Vitamine D krijg je door zonlicht, niet altijd handig in de winter of een regenachtige Augutus. Van zonnebanken krijg je tegenwoordig ook vitamine D binnen. Op dit moment wel alleen bij sunday’s. Die hebben een patent op speciale vitamine D licht buizen. Andere studio’s stralen veel minder UV-B, dat verantwoordelijk is voor aanmaak van vitamine D. Kijk maar eens op http://www.sundays.nl/over-blue-d-lite/

    Wel cool, dat vind ik nou een mooie toepassing en combinatie van uiterlijk en gezondheid.

Voeg een nieuwe reactie toe: