Complicaties van fillers

okt
2018
Geplaatst in: Fillers

Er is de laatste tijd veel aandacht voor complicaties van fillers in het gezicht. Een van de meest ernstige complicaties is de afsluiting van een bloedvat. Hoewel deze complicatie heel zeldzaam is, kan het gebeuren dat een arts een filler rechtstreeks in een bloedvat spuit. Die filler wordt dan verder vervoerd naar de kleinere huidvaatjes, en daar sluit de filler de bloedcirculatie af. Het huidweefsel krijgt geen zuurstof meer en er ontstaan problemen. Gek genoeg wordt deze complicatie door artsen vaak niet herkend; enerzijds omdat deze zo zeldzaam is, anderzijds omdat het huidbeeld erg lijkt op een bloeduitstorting of op herpes (koortsuitslag).

In een recent artikel in het tijdschrift Aesthetic Surgery Journal (augustus 2018) beschreef een onderzoeksgroep uit Iran een zevental gevallen van mensen die dit overkomen was en die allemaal een aantal jaren daarvoor een operatieve neuscorrectie hadden ondergaan. Door een neusoperatie gaat de bloedstroom op de bovenlip en rond de neus vaak afwijkend verlopen. Zij zien een vroegere neusoperatie als een risicofactor op vaat-injectie van een filler.

Ikzelf heb ook ooit een patiënte met iets dergelijks gezien. Zij was verwezen door een plastisch chirurg, die een lipvergroting met filler had gedaan bij haar. Tijdens die behandeling kreeg zij een huidafwijking op de neus die leek op het beeld bij verstopping van het bloedvat. Bij mijn onderzoek met de echo bleek zij een enorm vergrote slagader op de bovenlip te hebben. Een dergelijke vergroting is meestal een compensatie voor het weghalen van een andere slagader in de buurt. Er moet dezelfde hoeveelheid bloed in één slagader in plaats van twee vervoerd worden.

In het ErasmusMC doen wij onderzoek naar problemen met fillers en dan met name hoe die op te lossen of te voorkomen. Een van de oplossingen die wij zien, is gebruik van echografie voor het inspuiten van een filler. Op die manier kun je afwijkend verlopende of vergrote bloedvaten identificeren. Ook kun je zien of iemand ooit permanente fillers heeft laten inspuiten. Vaak weet iemand dat zelf niet meer, maar een ‘moderne’ filler bij een ‘oude’ filler spuiten is meestal geen goed idee. Een ander voordeel van de echo is dat je restanten hyaluronzuur filler kunt zien zitten met de echo. Dan weet een arts waar hij/zij aan toe is en kan de arts een beter plan trekken.

Zaterdag 20 oktober a.s. heeft het AD in de bijlage een uitgebreid verhaal staan over de complicatie filler polikliniek van de afdeling dermatologie van het ErasmusMC. Vrijdagochtend is er een interview met mijzelf op AD-TV om 07.30 en 08.30 uur.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Voeg een nieuwe reactie toe: